شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نقش منیزیم در درمان افسردگی

دسته بندی :روانپزشکی ۱۸ آبان ۱۴۰۰ دکتر علیرضا ولی زاده 12407 مشاهده
درمان افسردگي با مصرف مكمل منيزيم سیترات بیومگنلیت

نقش مکمل منیزیم سیترات در بهبود اضطراب و درمان افسردگی

در حال حاضر، گزینه‌های درمانی فعلی برای افسردگی به دلیل اثربخشی، هزینه، در دسترس بودن، عوارض جانبی و مقبولیت برای بیماران محدود است.

مطالعات متعددی به ارتباط بین منیزیم و افسردگی پرداخته‌اند، اما نقش آن در مدیریت علائم نامشخص است. یک کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی‌سازی شده در کلینیک‌های مراقبت‌های اولیه سرپایی بر روی 126 بزرگسال (میانگین سنی 52 سال؛ 38 درصد مرد) با دارا بودن علائم خفیف تا متوسط افسردگی (​​با نمرات 5 الی 19 از پرسش‌نامه سلامت بیمار-9 (PHQ-9)) انجام شد. این آزمون به مدت 12 هفته (2 تا 6 هفته) بر روی داوطلبین انجام شد.

مقایسه 6 هفته درمان فعال (248 میلی گرم منیزیم در روز) در مقابل با 6 هفته کنترل (بدون درمان) بود. بدین صورت که در این آزمایش یک گروه ابتدا به مدت 6 هفته مکمل منیزیمی مصرف می‌کردند و پس از اتمام دوره 6 هفته بدون مصرف مکمل ارزیابی می‌شدند، و گروه مقابل برعکس (6 هفته اول بدون مصرف مکمل و 6 هفته بعدی مکمل مصرف می‌کردند). ارزیابی علائم افسردگی در تماس‌های تلفنی دو هفته یکبار تکمیل شد.

تفاوت آشکار در تغییر علائم افسردگی از ابتدا تا پایان هر دوره درمان، اولین نتیجه مثبت استفاده از مکمل منیزیمی در درمان افسردگی بود. نتایج مثبت ثانویه شامل کاهش علائم اضطراب و همچنین رعایت رژیم مکمل، کاهش بروز عوارض جانبی و قصد استفاده از مکمل‌های منیزیم در آینده بود.

بین ژوئن 2015 و مه 2016، داده‌های قابل تجزیه و تحلیل از 112 داوطلب سرکت کننده در آزمایش اخذ گردید. نتایج نشان داد که مصرف مکمل منیزیم به مدت 6 هفته منجر به کاهش قابل توجه 6 امتیازی در نمرات آزمون PHQ-9 (شکل 1) و کاهش 4.5 امتیازی در اختلالات اضطراب فراگیر (GAD-7) (شکل 2) شد.

پرسش‌نامه سلامت بیمار-9 (PHQ-9)، یک آزمون برای سنجش میزان سلامت روان افراد (علائم یا نشانه‌های افسردگی) است. PHQ-9 دارای 9 سوال کوتاه و ساده است که هرچه فرد در این آزمون نمره بیشتر بگیرد دارای افسردگی شدیدتری است. این آزمون بر اساس معیارهای افسردگی که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم (DSM-IV) چاپ شده است، طراحی گشته است.

همچنین ﻣﻘﯿﺎس 7 ﺳـﺆاﻟﯽ اﺧـﺘﻼل اﺿـﻄﺮاب ﻓﺮاﮔﯿـﺮ (GAD-7) ﻣﯿﺰان دﺧﺎﻟﺖ اﺧﺘﻼلات اضطراب را در ﮐﺎرﮐﺮد‌ﻫﺎي ﻓـﺮدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﺷﻐﻠﯽ ﻓﺮد ﻣﯽﺳﻨﺠﺪ. نمرات 5، 10 و 15 به ترتیب مرتبط با اضطراب خفیف، متوسط و شدید در نظر گرفته می‌شود.

 

نقش منیزیم در درمان افسردگی

 

نقش منیزیم در درمان افسردگی

 

 

استفاده از مکمل‌ منیزیمی عارضه جانبی جدی و غیر قابل تحملی نشان نداد و 61 درصد از شرکت کنندگان گزارش دادند که در آینده از مکمل منیزیمی استفاده خواهند کرد. اثرات مشابهی بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، شدت پایه افسردگی، سطح پایه منیزیم خون یا استفاده از درمان های ضد افسردگی مشاهده شد. اثرات ضد افسردگی مکمل منیزمی به سرعت و تنها در عرض دو هفته مشاهده شد. منیزیم برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​در بزرگسالان موثر است. مصرف مکمل منیزیم نیاز به نظارت دقیق برای سمیّت ندارد و به خوبی توسط بیمار تحمل می‌شود.

نتیجه این آزمایش بالینی نشان داد که مصرف روزانه 248 میلی‌گرم مکمل منیزیم عنصری منجر به کاهش قابل توجه علائم افسردگی و اضطراب مستقل از سن، جنسیت، شدت اولیه افسردگی یا استفاده از داروهای ضد افسردگی می‌شود.

نتایج این کارآزمایی بالینی نشان داد که مکمل‌های منیزیم ممکن است یک جایگزین سریع، ایمن و در دسترس باشد که می‌تواند هم کمکی برای شروع درمان باشد و یا باعث کاهش دوز داروهای ضد افسردگی گردد.

بیومگنلیت یک مکمل منیزیمی پر فروش مارکت دارویی کشور است که فرمولاسیون آن بر پایه ملح منیزیم سیترات می‌باشد. این محصول به صورت ساشه بسته بندی می‌گردد که هر ساشه حاوی 300 میلی‌گرم منیزیم سیترات است که جذب بالای 90 درصدی دارد. در نتیجه پس از مصرف بیش از 270 میلی‌گرم از آن از راه سیستم گوارش جذب بدن می‌شود.

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +