شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان فوری سردرد شدید

دسته بندی :مغز و اعصاب, سر درد ۲۹ آبان ۱۴۰۲ دکتر صدف عبدیان 1299 مشاهده
درمان فوری سر درد شدید

اغلب بیماران درهنگام مواجه باسردرد، تمایل دارند تا درسریع‌ترین زمان ممکن، درد را التیام بخشند. روش‌های مختلفی برای تسکین این سردردها وجود دارد که درادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ابتلا به سردرد، یکی از رایج‌ترین شکایات بیماران درجهان تلقی‌ می‌شود. نقش اصلی ارائه‌دهندگان خدماتی اورژانسی، تشخیص درست نوع سردرد و بررسی سابقه‌ی بیماری و اتفاقات اخیر در مراجعه‌کنندگان می‌باشد و درصورت لزوم، آزمایش‌های خاص و عکس‌برداری برای فرد مراجعه‌کننده ارائه‌ شود.

اغلب افراد تمایل دارند تا سردرد را در کمترین زمان ممکن، درمان و کنترل کنند. راهکارهای مختلفی برای درمان سردرد درکمترین زمان ممکن برای افراد دردسترس می‌باشد.

همانطور که در مقاله‌ی قبلی اشاره‌شد، سردردهای تنشی، شایعترین نوع سردرد هستند. سردردهای کلاستر یا خوشه‌ای، سردردهای دردناک و شدید هستند و سردردهای میگرنی، دردهای متوسط تا شدید دارند و می‌توانند یک‌طرفه یا دوطرفه به شکل ضربان‌دار باشند.

عوامل مختلفی درشروع سردرد نقش دارند. ازجمله‌ی این موارد می‌توان به علل زیر اشاره‌کرد:

  • کمبود آب بدن
  • کمبود خواب درفرد
  • مصرف الکل
  • سوتغذیه
  • ترک کافئین یا مصرف زیاد آن
  • کمبود مواد مغذی دربدن

با این حال، صدمات جدی و مسائل بهداشتی زمینه‌ای نیز می‌تواند باعث سردرد شود. به عنوان مثال، سردرد می‌تواند در پی رخ‌ دادن حوادث فیزیکی یا بیماری‌های خاص، مانند ایجاد تومورها و لخته شدن خون، و همچنین از آسیب مغزی ناشی از ضربه باشد. استفاده بیش ازاندازه از بعضی داروها و ابتلابه عفونت های سیستم عصبی مرکزی نیز می تواند باعث سردرد شود. علاوه بر این، برخی افراد بیشتر از دیگران سردرد را تجربه می‌کنند.

افراد با وزن بالا، افرادی که مشکلات خواب دارند، کسانی که دخانیات استعمال می‌کنند و کسانی که دردوزهای بالا، کافئین مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سردرد هستند. همچنین سوابق خانوادگی نیز درابتلا به سردرد، اثرگذارند.

برای بسیاری از مردم در دنیای پرمشغله‌ی امروز، سردرد به یک اتفاق رایج تبدیل‌شده‌است. گاهی اوقات آن‌ها درنتیجه‌ی شرایط خاص یک بیماری هستند، اما اغلب، صرفاً در نتیجه‌ی استرس، کم آبی بدن یا کارکردن درساعات طولانی، رخ‌می‌دهند.

در حالی که درمان‌های زیادی برای کاهش سردرد وجود دارد، از جمله ایبوپروفن یا استامینوفن بدون نسخه، یا داروهای تجویزی سردرد، اما همیشه علائم را از بین نمی‌برند و ممکن‌است افراد را به مصرف دوزهای بالاتری از یک دارو ترغیب‌کند که موثر نمی‌باشد. در واقع، بسیاری از عادات سبک زندگی روزمره‌ی افراد (و فوق العاده ساده) می‌تواند به کاهش وخامت سردرد شما کمک‌کند بدون اینکه شما هرگز به سراغ درمان‌های دارویی بروید. تغییردر سبک تغذیه و انجام‌دادن برخی فعالیت‌های فیزیکی، می‌تواند به کنترل و درمان سردردهای شما کمک‌نماید. توجه به این نکته ضروری‌است که درصورت تداوم سردردها، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

درمان فوری سر درد شدید

1- ماساژ درمانی

ماساژدرمانی، ممکن است برای برخی افراد، اقدامی گران‌قیمت به‌نظر برسد، اما درحقیقت بسیار موثر است. گاهی‌اوقات، سردردها ناشی ازایجاد تنش در قسمت‌های بالاتنه‌ی بدن به دلیل افزایش فشارعضلانی ناشی از قرارگرفتن دریک وضعیت نامناسب یا یک اقدام ورزشی‌سنگین است. ماساژدرمانی ممکن است بتواند دردهای مداوم و تنش‌های عضلانی را که باعث شروع سردرد می‌شود، کاهش دهد.

برای تحقیق در مورد انواع ماساژ (سوئدی، بافت عمیق، شیاتسو، و غیره) می‌بایست زمان و مطالعه‌ی‌کافی بگذارید و به یک پزشک قابل‌اعتماد و حاذق، برای شروع و تداوم درمان‌خود، مراجعه‌نمایید.

2- استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد

برای سردردهای تنشی-عضلانی، استفاده‌ازکمپرس گرم یا سرد می تواند کنترل‌کننده‌ی سردردهای شما باشد. برای استفاده‌از کمپرس سرد، می‌توانید تکه‌های یخ را در یک کیسه‌ی پلاستیکی که با یک پارچه نازک پوشانده شده‌است قرار دهید تا پوستتان تحریک‌نشود و به‌آن آسیب نرسد. کیسه یخ را روی پیشانی و یا گونه‌های خود قرار‌دهید ویا هرقسمتی‌که احساس‌می‌کنید سردردشما از آن‌ناحیه، بیشترین منشا دردرا تولید می‌کند.فقط مطمئن شوید که استفاده‌از کمپرس‌های سرد را در هر بار بیشتراز 10 دقیقه استفاده‌نشود.

برای تهیه‌ی کمپرس‌های گرم، می‌توانید یک کمپرس‌های حرارتی را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید، یا خودتان آن را تهیه کنید. برای تهیه‌ی کمپرس گرم، یک روبالشی کوچک یا تکه پارچه بردارید و حدود دو سوم آن را با برنج نپخته پر کنید. انتهای باز را به هم بدوزید یا گره بزنید. برای گرم‌کردن آن ، کیسه را به‌مدت یک‌دقیقه در مایکروویو قرار دهید و سپس برای تسکین درد، آن‌را به پشت‌گردن یا پیشانی خود یا هرقسمتی که احساس می‌کنید منشا درد است، بمالید.

3- رایحه درمانی

رایحه‌ی درمانی مطالعه این است که چگونه بوهای خاص می توانند پاسخ های مثبت و حتی درمانی را در مغز تحریک کنند.

برخی از بوها برای تسکین و کاهش احتمال ایجاد سردرد گزارش شده است. رایحه‌هایی که برای این‌ مورد، مفید واقع‌ شده‌اند عبارتند از عصاره نعناع، اکالیپتوس و روغن اسطوخودوس که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تهیه نمایید.

4- تمرینات تنفسی

با تنفس آرام و منظم، شما می‌توانید سفتی عضلات را کاهش دهید و یک حالت ریلکس‌کننده در بدن خود ایجاد کنید. این عمل را می‌توانید به صورت 5 ثانیه دم و 5 ثانیه بازدم و درهرمکانی انجام‌ دهید و درکنار آن، تمرینات آرام‌سازی پیش‌رونده‌ی عضلات را دربخش‌های مختلف از بدن خود، همراه‌کنید.

5- جلوگیری‌از ایجاد کم‌آبی دربدن

کمبود آب دربدن، یکی‌ازعوامل ایجاد سردرد درافراد است. شما می‌توانید با مصرف به‌اندازه‌ی آب یاسایر نوشیدنی‌های تامین‌کننده‌ی آب‌بدن درطول روز، از ابتلا به سردردها جلوگیری نمایید. همچنین مصرف قهوه‌های بادوز بالای کافئین و الکل، منجر به القای سردرد می‌شود و کاهش آب‌بدن را به دنبال دارد. این‌مورد خصوصا درافرادی که دراثر تهوع و استفراغ، آب بیشتری ازدست‌داده‌اند، مهم‌تر است.

6- تنظیم خواب

داشتن یک برنامه‌ی منظم و کافی برای خواب، درجلوگیری از ایجاد سردرد بسیار موثر می‌باشد. سعی‌کنید ساعات خواب خودرا تنظیم نمایید و سرساعت مقررشده بخوابید و ازخواب برخیزید، ازمصرف ترکیبات مداخله‌گر باخواب، مثل کافئین، نیکوتین، الکل و شکر قبل ازخواب خود، خودداری نمایید، قبل از خواب دوش‌آب‌گرم بگیرید و بدن‌خودرا آرام‌کنید. استفاده‌از موبایل و تلویزیون‌را قبل‌از خواب ممنوع کنید.

7- تغییر برنامه‌ی غذایی

مصرف برخی ترکیبات، منجربه القای سردرد و مصرف گروه‌دیگر، منجربه القای اثرات آرامش‌بخشی و ضددرد می‌شوند. با آگاهی از این‌موارد، می‌توانید به‌راحتی از شروع سردرد، جلوگیری نمایید.

مصرف ترکیبات کافئین‌دار مثل شکلات، قهوه و کولا، می‎تواند منجربه القای سردرد درشما شود. همچنین استفاده از ترکیباتی که حاوی نیترات هستند مثل سوسیس، پپرونی و …، منجر به ایجاد سردرد دربعضی افراد می‌شود. غذاهای حاوی تیرامین و مونوسدیم‌گلوتامات، مثل نودل‌ها و پنیرهای کهنه، القاکننده‌ی سردرد هستند.

دردست دیگر، استفاده‌از بعضی دمنوش‌ها مثل بابونه و زنجبیل، ویژگی‌های تسکین‌کننده‌ی درد را دارند و شما می‌توانید تحت‌نظر پزشک و داروساز خود، با آگاهی از داروهای مصرفی و کاهش احتمال تداخلات دارویی با دمنوش‌ها، از فواید آن استفاده‌نمایید.

جمع‌بندی

دریک جمع‌بندی، با پیروی‌از یک برنامه‌ی غذایی، ورزشی و شروع عادات‌جدید ذکرشده درراستای پیشگیری از ابتلا به سردردها، می‌توانید احتمال ابتلا به آن را درخود بسیار پایین آورید وکیفیت زندگی را بالاتر ببرید. توجه به این نکته ضروریست که درصورت تداوم سردردها یا بالابودن شدت‌آن، سریعا به پزشک مراجعه‌فرمایید.

منابع

Try These 9 Simple Headache Hacks for Fast Relief (healthline.com)

Acute Headache – StatPearls – NCBI Bookshelf (nih.gov)

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +