شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

داروی تقویت حافظه کوتاه مدت

دسته بندی :مغز و اعصاب, تقویت حافظه, مکمل و ویتامین ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ دکتر فاطمه موسوی 736 مشاهده
بهترین داروی گیاهی برای تمرکز حواس

برخی داروها و مکمل‌ها به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کنند. نوپتوگر، جینسینگ، ویتامین‌های گروه B، کافئین، ال-تیانین، امگا ۳ ، ویتامین E ، ویتامین D و جینکوبیلوبا از این دسته مکمل‌ها هستند.

حافظه کوتاه مدت به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که افراد می‌توانند بلافاصله پس از دریافت، آنها را برای مدت کوتاهی – اغلب تا ۳۰ ثانیه – به خاطر بسپارند. بر اساس برخی تخمین‌ها، حافظه کوتاه مدت می‌تواند حدود هفت مورد از اطلاعات را در یک زمان ذخیره کند.

افراد مبتلا به ضعف حافظه کوتاه مدت، در به خاطر سپردن اطلاعاتی که به تازگی دریافت کرده‌اند مشکل دارند. شرایط جسمی و روانی متعددی می‌تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود و درمان این مسئله به علت آن بستگی دارد.

اکثر ما به دنبال راه‌هایی برای تقویت حافظه خود از طریق مصرف مکمل‌ها و داروهای تقویت کننده حافظه هستیم. در این مقاله به معرفی چندین مکمل و داروی تقویت حافظه کوتاه مدت میپردازم. با من همراه باشید.

1- نوپتوگر

مکمل نوپتوگر حاوی ترکیب نوپپت بوده و به عنوان قرص تقویت حافظه شناخته می‌شود. قرص نوپتوگر در محافظت از سیستم عصبی و بهبود عملکردهای شناختی نیز کاربرد دارد. نوپتوگر با کارایی مناسب، اثربخشی سریع و عوارض جانبی اندک، برای استفاده افراد بالای ۱۶ سال مناسب است. این مکمل علاوه بر کمک به تقویت حافظه کوتاه مدت، بلند مدت و یادگیری، به بهبود فعالیت های شناختی مغز و ارتقای قدرت تفکر نیز کمک می‌کند.

مکمل تقویت حافظه و یادگیری نوپتوگر

2- جنسینگ

جینسینگ یک گیاه سنتی است که از دیرباز برای فواید بیشماری که برای سلامتی دارد، مورد استفاده بوده است. جینسنوزید‌ها و آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در جینسینگ از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری کرده و مانع از ابتلا به آلزایمر می‌شوند. جینسینگ همچنین می‌‌تواند موجب تقویت حافظه و تفکر شود. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد نشان داد که جینسینگ با دوز ۲۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم می‌تواند حافظه و یادگیری را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند تعادل شاخص‌های اکسیداتیو و آنتی اکسیدانی را بهبود بخشیده و سطح یک فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز را در بافت هیپوکامپ افزایش دهد.

مکمل غذایی جینسنگ

3- ویتامین‌های گروه B

انواع مختلف ویتامین‌های B مانند B6، B12 و B9 (اسید فولیک) همگی در سلامت مغز نقش دارند. اگر در خانواده سابقه ابتلا به آلزایمر دارید و حس می‌کنید که حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شما ضعیف شده است و در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B مشورت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف ویتامین‌های گروه B عمدتا برای فردی که دچار کمبود این ویتامین‌هاست موثر واقع می‌شود. همچنین می‌توانید از سبزیجات برگدار به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

ویتامین B کمپلکس

4- کافئین

مصرف مکمل‌های حاوی کافئین معمولا ایده چندان خوبی نیست، زیرا در صورت مصرف بیش از حد خطراتی برای سلامتی دارند. اما می‌توانید مصرف قهوه و برخی از این مکمل‌ها را در حد مجاز روزانه که توسط پزشک یا داروساز توصیه شده است در نظر بگیرید؛ به شرطی که خواب شما را مختل نکند یا موجب تغییر خلق و خوی شما به سمت عصبانیت نشود. کافئین می‌تواند برای مغز شما مفید باشند، چون یک محرک است که به بهبود عملکرد مغز و حافظه شما کمک می‌کند. به علاوه با مسدود کردن گیرنده‌های مغز برای ماده شیمیایی آدنوزین، باعث افزایش انرژی می‌شود.

5- ال- تیانین

ال-تیانین یک آمینو اسید طبیعی است که به نظر می‌رسد پتانسیلی برای بهبود عملکرد ذهنی دارد، به خصوص زمانی که با کافئین ترکیب شود. یک راه مطمئن برای دریافت این آمینواسید، نوشیدن چای سبز است. این چای به طور طبیعی حاوی ال-تیانین، کافئین و همچنین آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است از روش‌های مختلف به سلامت ذهنی و جسمی شما کمک کند.

ال- تئانین

ال- تئانین مستخرج شده از عصاره چای سبز

6- امگا ۳

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل ماهی‌های غنی از امگا ۳ است، با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. اما آیا مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند در بهبود حافظه کوتاه مدت کمک کننده باشند؟ تحقیقات نشان می‌دهند که امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم زوال شناختی خفیف، که می‌تواند شامل از دست دادن حافظه باشد، کمک کند. همچنین گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی ممکن است منجر به یادگیری بهتر، بهبود حافظه، عملکرد شناختی و افزایش جریان خون به مغز شود.

oemga3

7- ویتامین E

این آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد از جمله رادیکال‌هایی که ممکن است به سلول‌های مغز آسیب برسانند، مبارزه می‌کند. اما مطالعات بزرگ با هدف یافتن اینکه آیا مکمل‌های ویتامین E می‌توانند از زوال عقل محافظت کنند یا خیر، نتایج خوبی به همراه نداشته است، اگرچه حداقل یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین E ممکن است تشدید آلزایمر را در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، آهسته کند. در حال حاضر، توصیه می‌شود از منابع غذایی سرشار از این ویتامین مانند آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

ویتامین e

8- ویتامین D

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۳، ویتامین D ممکن است با مسیرهای سیگنالینگ مغزی مرتبط با بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری پارکینسون تداخل کند. با این حال، مطالعات بیشتری روی حیوانات و انسان‌ها لازم است تا بفهمیم آیا مصرف مکمل‌های ویتامین D واقعاً می‌تواند حافظه را بهبود بخشد یا خیر. شما می‌توانید ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و از خوردن برخی غذاها مانند ماهی چرب یا تخم مرغ دریافت کنید. برخی از غذاها مانند شیر نیز ممکن است با ویتامین D غنی شوند. در صورت کمبود ویتامین D می‌توانید از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنید.

 

9- جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که در افراد سالم، جینکوبیلوبا ممکن است حافظه و عملکرد شناختی را تقویت کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که جینکوبیلوبا می‌تواند به مشکلات حافظه ناشی از زوال عقل یا بیماری آلزایمر کمک کند.

 

جمع‌بندی

همانطور که ذکر شد، حافظه کوتاه مدت، توانایی فرد برای به خاطر سپردن مقادیر کمی از اطلاعات برای مدت کوتاهی است. از دست دادن حافظه کوتاه مدت گاهی اوقات بخشی از روند معمولی افزایش سن است، اما در مواردی می‌تواند نشانه‌ای از چندین بیماری روانی و جسمی باشد. مکمل‌های مختلفی برای تقویت حافظه کوتاه مدت در دسترس است که در این مقاله برخی از بهترین آن‌ها را معرفی کردم. توجه کنید هنگامی که از دست دادن حافظه کوتاه مدت با عملکرد روزانه یا کیفیت زندگی تداخل می‌کند، لازم است با پزشک مشورت کنید؛ به خصوص اگر از دست دادن حافظه مکرر یا شدید شود.

منابع

Protective effects of ginseng on memory and learning and prevention of hippocampal oxidative damage in streptozotocin-induced Alzheimer’s in a rat model

Brain Supplements That Do and Don’t Work

Ginkgo Biloba

Vitamins and Supplements for Memory

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +