شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

مکمل منیزیم سیترات موجب کاهش فشار خون و هموگلوبین A1C می شود.

دسته بندی :مقاله کوتاه, فشار خون, مکمل و ویتامین ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ دکتر فاطمه موسوی 3850 مشاهده
مکمل منیزیم سیترات موجب کاهش فشار خون و هموگلوبین A1C می شود.

تاثیر مکمل منیزیم (Mg) برای بهبود پارامترهای سندرم متابولیک در بیماران با سطح پایین منیزیم خون، در مطالعات گذشته ثابت شده است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نقش منیزیم در افراد با سطح نرمال منیزیم و مبتلا به سندرم متابولیک مورد بررسی قرار گرفت.

بیماران به طور تصادفی به مدت ۱۲ هفته، تحت درمان با روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم سیترات یا دارونما قرار گرفتند. فشار خون، هموگلوبین A1C، غلظت پلاسمایی گلوکز، منیزیم و کلسیم، منیزیم یونیزه خون، کلسترول، تری‌گلیسیرید، ویتامین D، کراتینین، اینترلوکین-۶ و CRP در ابتدا و بعد از ۱۲ هفته اندازه‌گیری شدند.

مکمل منیزیم منجر به افزایش قابل توجه غلظت منیزیم پلاسما (از ۰/۷۸ به ۰/۸۳ میلی مول) و کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک (از ۱۴۵/۸۵ به ۱۲۱/۷۹ میلی‌متر جیوه) شد.

هموگلوبین A1C در گروه منیزیم به طور قابل توجهی کاهش یافت (از ۶/۴۳ به ۶/۱۵ درصد) و تفاوت در تغییر بین گروه دارونما و منیزیم معنی‌دار بود. سطح سرمی ویتامین D تنها در گروه منیزیم به طور قابل توجهی افزایش یافت.

نتایج این مطالعه نشان داد که در افراد با سطوح نرمال منیزیم که به سندروم متابولیک مبتلا هستند، مصرف مکمل خوراکی منیزیم سیترات باعث کاهش هموگلوبین A1C و فشار خون می‌شود.

مکمل منیزیم سیترات

 

منبع:

Magnesium citrate supplementation decreased blood pressure and HbA1c in normomagnesemic subjects with metabolic syndrome: a 12-week, placebo-controlled, double-blinded pilot trial

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +