شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین درمان برای پوکی استخوان چیست؟

دسته بندی :استخوان و دندان ۱۴ آبان ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 3028 مشاهده
بهترین درمان برای پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که باعث می‌شود استخوان‌های شما ضعیف و شکننده شوند. از آنجایی که با افزایش سن توانایی بدن شما برای ساختن استخوان جدید کاهش می‌یابد، پوکی استخوان در افراد مسن بسیار شایع تر است. اگرچه پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است، اما می‌تواند مردان را نیز درگیر کند.

پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً علامتی ندارد و ممکن است تا زمانی که دچار شکستگی‌های استخوانی نشده‌اید از ابتلای خود به این بیماری مطلع نباشید. به همین دلیل پوکی استخوان یک بیماری خاموش نامیده می‌شود که به تدریج و در سکوت بافت استخوانی شما را تخریب می‌کند.

کوتاه شدن قد، حالت خمیده به جلو، درد کمر یا گردن و شکستگی استخوان اغلب شایع‌ترین علائم پوکی استخوان در مراحل پیشرفته‌تر است. اگر هر یک از این علائم را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند پوکی استخوان را با کمک آزمایش‌های خاص و اسکن تراکم استخوان تشخیص دهد و یک برنامه درمانی مناسب برای شما تجویز کند. در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های پیشگیری و درمان پوکی استخوان می‌پردازیم.

درمان پوکی استخوان به عوامل متعددی نظیر میزان خطر، سن، جنسیت، و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. به‌طور کلی، درمان این وضعیت شامل تغذیه مناسب با کمبود ویتامین D و کلسیم، انجام تمرینات و ورزش‌های وزنی، تغییر در سبک زندگی (ترک سیگار و مصرف الکل متعدد)، و در صورت لزوم، مصرف دارو برای تقویت استخوان‌ها می‌شود.

چگونه پوکی استخوان را درمان کنیم؟

درمان پوکی استخوان شامل درمان و پیشگیری از شکستگی‌ها و استفاده از داروهایی برای تقویت استخوان‌ها است. اگرچه تشخیص پوکی استخوان بر اساس نتایج اسکن تراکم استخوان است، تصمیم در مورد روش درمانی مناسب، بر اساس تعدادی از عوامل دیگر از جمله موارد زیر است:

  • سن
  • جنسیت
  • خطر و ریسک ابتلا به شکستگی استخوان
  • سابقه شکستگی و آسیب قبلی

از دسته‌های دارویی مختلفی برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی مختصر هر کدام از داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان می‌پردازیم.

1- بیس فسفونات‌ها

بیس فسفونات‌ها سرعت تخریب استخوان در بدن را کاهش می‌دهند. این کار تراکم استخوان را حفظ می‌کند و خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. بیس فسفونات های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • آلندرونیک اسید
  • ایباندرونیک اسید
  • ریزدرونات
  • زولدرونیک اسید

این داروها به فرم قرص، شربت و تزریقی موجود هستند. معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا این داروها اثر کنند و ممکن است لازم باشد آنها را به مدت ۵ سال یا بیشتر مصرف کنید.

2- تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن

داروهایی هستند که اثری مشابه هورمون استروژن روی استخوان دارند. آنها به حفظ تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی، به ویژه در ستون فقرات کمک می‌کنند. رالوکسیفن تنها داروی این دسته است که برای درمان پوکی استخوان کاربرد دارد و فقط برای خانم‌ ها بعد از یائسگی توصیه می‌شود. به صورت قرص موجود بوده و روزانه مصرف می‌شود.

3- هورمون پاراتیروئید

هورمون پاراتیروئید به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و میزان کلسیم استخوان را تنظیم می‌کند. از تجویز هورمون پاراتیروئید (مانند تری‌پاراتید) برای تحریک سلول‌هایی که استخوان جدید تولید می‌کنند استفاده می‌شود و به صورت روزانه یک مرتبه تزریق می‌شود. در حالی که سایر داروها فقط می‌توانند سرعت تخریب شدن استخوان را کاهش دهند، هورمون پاراتیروئید می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد. با این حال، تنها در تعداد کمی از افرادی که تراکم استخوان آنها بسیار پایین است و زمانی که سایر درمان‌ها موثر نیستند، استفاده می شود.

4- داروهای بیولوژیکی

داروهای بیولوژیکی از پروتئین‌ها یا سایر مواد تولید شده توسط بدن ساخته می‌شوند. داروهای بیولوژیکی که می‌توانند برای درمان پوکی استخوان استفاده شوند عبارتند از دنوزوماب و روموسوزوماب . این دسته از داروها در صورتی که فرد نتواند داروهای دیگری مانند بیس فسفونات‌ها را مصرف کند یا پوکی استخوان شدید داشته باشد ممکن است توصیه شوند. آنها از طریق کاهش سرعت تخریب استخوان‌ها و افزایش سرعت استخوان سازی عمل می‌کنند و به صورت ماهانه یا هر چند ماه یکبار تزریق می‌شوند.

5- مکمل‌های کلسیم و ویتامین D

کلسیم ماده معدنی اصلی موجود در استخوان است و مصرف کلسیم کافی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. برای اکثر بزرگسالان سالم، مقدار توصیه شده کلسیم حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز است و اکثر افراد باید بتوانند این میزان را از یک رژیم غذایی متنوع که حاوی منابع خوب کلسیم است، دریافت کنند.

با این حال، اگر پوکی استخوان دارید، ممکن است به کلسیم بیشتری نیاز داشته باشید، که در این صورت از طریق مصرف مکمل‌های کلسیم باید نیاز بدن خود را تامین کنید.

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. ضروری است که ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ، مصرف مواد غذایی غنی از این ویتامین و مصرف مکمل‌های ویتامین D تامین کنید.

6- هورمون درمانی

از هورمون درمانی برای کمک به کنترل علائم زنانی که در دوران یائسگی هستند استفاده می‌شود. این روش همچنین می‌تواند استحکام استخوان‌ها را افزایش دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.

اگر در حال حاضر پوکی استخوان دارید، هورمون درمانی می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کند و خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد. اگر یائسگی زودرس دارید، یعنی زمانی که قاعدگی‌های شما قبل از ۴۵ سالگی متوقف می‌شود، معمولاً به شما توصیه می‌شود حداقل تا سن ۵۱ سالگی از هورمون درمانی یا یک قرص ضد بارداری هورمونی استفاده کنید. این مسئله باعث افزایش سطح استروژن شما می‌شود که به محافظت از شما در برابر پوکی استخوان و سایر علائم ناشی از کمبود استروژن کمک می‌کند.

پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

ژن‌های شما بر قد و قدرت اسکلت شما تأثیر می‌گذارند، اما عوامل محیطی به خصوص سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش بر سلامت استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند. توجه به این مسئله اهمیت دارد که برای جلوگیری از تحلیل استخوان و حفظ تراکم استخوان اقدام کنید. برخی از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  1. ورزش کنید: به طور منظم ورزش کنید. هم ورزش های هوازی و هم استقامتی را در برنامه ورزشی خود داشته باشید. برخی ورزش ها به ساخت توده استخوانی کمک میکنند از جمله : پیاده روی، دویدن، رقصیدن، بالا رفتن از پله ها
  2. کلسیم کافی بخورید: یک فرد بالغ معمولاً به حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارد. با این حال، این مقدار ممکن است بر اساس سن و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از: لبنیات کم چرب، کنسرو ساردین و سالمون (با استخوان)، کلم بروکلی، لوبیا یا حبوبات، کلم پیچ، غذاهای غنی شده مانند نان، غلات و شیر بادام
  3. ویتامین D کافی دریافت کنید: ویتامین D را به صورت روزانه دریافت کنید. ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم در بدن شما حیاتی است. اکثر افراد روزانه به ۴۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D نیاز دارند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می تواند تولید ویتامین D را تحریک کند. طبق بنیاد سرطان پوست، گذراندن این مدت زمان محدود دو تا سه بار در هفته در حالی که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، برای تامین نیازهای ویتامین D شما کافی است. غذاهایی مانند شیر غنی شده، زرده تخم مرغ و سالمون نیز دارای ویتامین D هستند.
  4. سبک زندگی سالم داشته باشید: سیگار کشیدن و سوء مصرف الکل، می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

منابع:

What Are the Symptoms of Osteoporosis?

TreatmentOsteoporosis

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +