شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین داروی گیاهی برای تمرکز حواس

دسته بندی :مکمل و ویتامین, تقویت حافظه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ دکتر فاطمه موسوی 754 مشاهده
بهترین داروی گیاهی برای تمرکز حواس

گیاهان دارویی متعددی برای بهبود تمرکز حواس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تاثیر آنها اثبات شده‌ است. برخی از بهترین داروهای گیاهی برای تمرکز حواس که در این مقاله به معرفی و توضیح پیرامون تاثیر آنها پرداخته‌ام عبارتند از جینسینگ، زعفران، مریم گلی، جینکوبیلوبا، قارچ یال شیر، نعناع فلفلی، رزماری، آشواگاندا و زردچوبه

حافظه ضعیف، خستگی و مه مغزی یا عدم تمرکز همگی می‌توانند بر کیفیت زندگی روزمره، عملکرد شغلی و روابط شخصی ما تاثیر منفی بگذارند. تغییر تدریجی در سلامت مغز ما با افزایش سن امری طبیعی است اما با چندین تغییر ساده در سبک زندگی می‌توان روند آن را آهسته کرد.

در حالی که خواب کافی، داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، حفظ وزن بدن در محدوده سالم و ورزش جسم و ذهن مهم‌ترین عوامل برای بهبود تمرکز حواس هستند، برخی مکمل‌ها، از جمله مکمل‌های گیاهی نیز می‌توانند انرژی و سلامت شناختی شما را افزایش دهند و برای افزایش حافظه و تمرکز به شما کمک کنند.

بر اساس تحقیقات علمی، در این مقاله به معرفی ۹ مورد از بهترین داروهای گیاهی که ممکن است به افزایش سطح هوشیاری و انرژی و تمرکز حواس کمک کنند، میپردازم.

1- جنسینگ

جنسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص افزایش دهنده انرژی خود به خوبی شناخته شده است. همچنین مطالعات متعددی نشان داده‌اند که  جنسینگ عملکرد مغز را نیز تحریک می‌کند. جنسینگ به دلیل توانایی بالقوه‌ای که در جلوگیری از کاهش زوال حافظه مرتبط با افزایش سن دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تقویت حافظه و تمرکز شناخته شده است.

جنسینگ حاوی مواد ضد التهابی به نام جین سنوزید است. در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۸، دانشمندان مشاهده کردند که جین سنوزیدها ممکن است به کاهش سطح بتا آمیلوئید مغز کمک کنند.

در تعدادی از مطالعات انسانی، نشان داده شده است که مکمل جینسینگ باعث بهبود عملکرد فیزیکی، کاهش خستگی و افزایش هوشیاری ذهنی می‌شود. دوزهای ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم جنسینگ در روز با اثرات مفیدی بر سطوح انرژی، تمرکز، هوشیاری و خلق و خو در بزرگسالان مرتبط است.

مکمل غذایی جینسنگ

2- زعفران

زعفران یک گیاه دارویی سرشار از آنتی اکسیدان است که خواص متعددی برای سلامتی دارد. اخیرا چندین مطالعه به بررسی نقش زعفران برای بهبود حافظه، تمرکز و سلامت مغز پرداخته‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند حافظه و عملکرد را در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

کپسول اتنساف [داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی]

3- مریم گلی

تحقیقات نشان می‌دهند که گیاه مریم گلی ممکن است اثرات قابل توجهی در تقویت شناختی در بزرگسالان داشته باشد. این گیاه سرشار از بسیاری از ترکیبات قوی از جمله لوتئولین، رزمارینیک اسید، کافور، کورستین و آپیژنین است که خواص دارویی چشمگیر آن را ایجاد می‌کنند. استفاده از مریم گلی به عنوان مکمل باعث بهبود خلق و خو، هوشیاری، توجه، حافظه و یادآوری کلمات در بزرگسالان می‌شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی ۳۶ بزرگسال سالم نشان داد که درمان با ۵۰ میکرو لیتر اسانس مریم گلی منجر به بهبود حافظه و توجه می‌شود. به علاوه، خستگی ذهنی را کاهش داده و هوشیاری را در یک دوره ۴ ساعته افزایش می‌دهد.

جالب توجه است که مریم گلی به عنوان یک مهار کننده قوی استیل کولین استراز عمل می‌کند. این آنزیم استیل کولین را که یک انتقال دهنده عصبی است و نقش مهمی در عملکرد مغز از جمله حافظه، توجه و انگیزه بازی می کند، تجزیه می‌کند. مهارکننده‌های استیل کولین استراز از جمله مریم گلی منجر به افزایش میزان استیل کولین در مغز شده و در نتیجه عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند.

4- جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا یکی از گیاهانی است که برای بهبود عملکرد شناختی و ذهنی مورد مطالعه قرار گرفته است. جینکو یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی زنده روی کره زمین است و سابقه استفاده بسیار طولانی به عنوان داروی گیاهی دارد.

چندین مطالعه بالینی تأثیر مثبت جینکو را بر عملکرد مغز نشان داده‌اند؛ از جمله تقویت حافظه، بهبود هوشیاری ذهنی و حتی بهبود تمرکز.

جینکوبیلوبا

5- قارچ یال شیر

یک قارچ دارویی است که عمدتاً به دلیل اثرات نوتروپیک یا حمایت کننده مغز آن مورد مطالعه قرار گرفته است. بتاگلوکان‌های موجود در این قارچ برای سلامت مغز مفید هستند. نشان داده شده است که یال شیر مستقیماً از سلول‌های مغزی حمایت می‌کند و در طول زمان عملکرد شناختی را به ویژه در افراد مسن بهبود می‌بخشد.

6- نعناع فلفلی

استشمام عطر دلپذیر اسانس نعناع فلفلی، می‌تواند به تقویت انرژی، خلق و خو، عملکرد ورزشی و هوشیاری و حافظه کمک کند. یک مطالعه که شامل ۱۴۴ نفر بود نشان داد که قرار گرفتن در معرض اسانس نعناع فلفلی باعث افزایش هوشیاری و بهبود حافظه می‌شود.

7- زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است (دو عاملی که می‌توانند برای سلامت مغز و سلامت کلی بدن مفید باشد).

طبق مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۰، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که زردچوبه ممکن است با پاکسازی مغز از بتا آمیلوئیدها، سلامت مغز را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. تجمع بتا آمیلوئید به عنوان پلاک‌های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر شناخته شده است. علاوه بر این، زردچوبه ممکن است با مهار تخریب سلول‌های عصبی در مغز از سلامت مغز محافظت کند.

زردچوبه

 

8- رزماری

استشمام اسانس رزماری، مانند نعناع فلفلی می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. با استنشاق این اسانس، ترکیبات موجود در آن به نام ترپن‌ها وارد جریان خون شما می‌شوند و از آنجا می‌توانند مستقیماً بر مغز شما تاثیر بگذارند.

یک مطالعه روی ۲۰ بزرگسال نشان داد که قرار گرفتن در معرض اسانس رزماری که در هوا پخش می‌شود منجر به بهبود عملکرد در کارهای شناختی از جمله مواردی که شامل سرعت و دقت است، می‌شود.

به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهند که استنشاق اسانس رزماری و مصرف مکمل‌های حاوی رزماری ممکن است به بهبود عملکرد شناختی و تمرکز حواس کمک کند.

9- آشواگاندا

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که آشواگاندا اثرات مفید و قدرتمندی بر عملکرد مغز دارد. آشواگاندا یک مکمل گیاهی محبوب است که می‌تواند به تقویت عملکرد شناختی و بهبود کیفیت خواب، هوشیاری ذهنی و عملکرد ورزشی کمک کند.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای بر روی ۵۰ نفر نشان داد که مصرف مکمل حاوی ۶۰۰ میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا در روز به طور قابل توجهی حافظه، تمرکز و پردازش اطلاعات را در مقایسه با دارونما بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای دیگر روی ۵۰ فرد مسن نشان داد که مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا در مقایسه با گروه دارونما، کیفیت خواب، هوشیاری ذهنی و کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشد.

 

منابع

https://www.healthline.com/nutrition/herbs-for-energyپ

https://richmondnaturalmed.com/4-herbs-for-brain-health-concentration/پ

https://www.verywellmind.com/best-herbs-and-spices-for-brain-health-4047818

https://www.healthline.com/nutrition/saffron

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8762181/

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +